نمادهای هنری برگرفته از فلسفه اشراق و تاثیر اشراق در هنر تحلیل شد.

نمادهای هنری برگرفته از فلسفه اشراق و تاثیر اشراق در هنر تحلیل شد.

هيئت انديشه­‌ورز هنر و رسانه در راستای تبيين هنر و رسانه دينی، نشست تخصصی بيست و دوم را با عنوان «بررسی ظرفيت های فلسفه اشراق در تبيين هنر دينی» توسط استاد محترم آقای علی محمدپور در تاريخ 23 خردادماه 1399 برگزار نمود.

در اين نشست كه در سامانه اسكای روم برگزار شد، آقاي محمدپور با برشمردن ويژگی‌های نگرش اشراقی، مهمترين نگرش های اشراقی قابل بحث در هنر دينی را در عناصر اصلی: دين اسلام و حكمت فهلوی، باور به نگرش حكمت خالده (خميره ازلی، سنت واحده، جاويدان خرد)،انديشه اشراقی نگرشی تمدنی، انديشه مناسبت با هنر ايرانی اسلامی و باور به وحدت شهود در مقابل وحدت وجود، دانستند.

وی مفاهيم بنيادين انديشه اشراقی را «نور و ظلمت، اشراق و شهود (قهر و محبت)،انوار طولی و عرضی، عوالم چهارگانه (عالم انوار طولی، انوار عرضی، عالم مثال، عالم غاسق)،عالم فرشتگان و رمز و نماد» دانسته و با توضيح هر يك از اين مفاهيم، ارتباط فلسفه اشراق با هنر دينی را تببين نمودند. ايشان با طرح مسئله سبمبوليسم در نگرش اشراق، به كاربرد سمبوليسم در هنرها اشاره نموده و يكي ديگر از ابزارهاي ارتباط نگرش اشراق با هنر دينی را بازگو نمودند.

وي با بر شمردن مصاديق رمزی در كلام سهروردی به طور عينی به سمبل‌ها و رموز موجود در نگرش اشراق اشاره نمودند كه عبارتند از:حيوانات (رساله الطير، آواز پر جبرئيل، صفير سيمرغ،پرندگان: سيمرغ، هدهد، طاووس، …)،آب حيات و زندگانی، باغ ها (قالی ايرانی)، شهرها، كنگ دژ، برج،درختان (درخت طوبی، درخت جهنمی مثل زقوم و درخت معرفت)،،موارد ديگر: شمسه و چليپا، كوه، آينه.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.