هنر دینی از زاویه فقه تبیین شد.

هنر دینی از با ذره‌بین فقه کاوش شد.

هيئت انديشه ورز هنر و رسانه در راستاي تبيين هنر ديني و فقه هنر، نشست تخصصي بيست و نهم را با عنوان «نقش فقه در شناخت مفهوم هنر دینی» توسط استاد محترم آقاي دکتر محمدعلی بهشتی‌منش در تاريخ 11 مهرماه 1399 برگزار نمود.


در اين نشست كه در سامانه اسكاي روم برگزار شد، آقاي بهشتی‌منش ابتدا به تبیین هنر دینی و رویکردهای مختلف آن پرداخت و «هنر اسلام» و «هنرهای اسلامی» را دو ماهیت جدا از یکدیگر دانست. وی همچنین هنر برخواسته از اسلام را متفاوت از هنری دانست که مجوز اسلام را دارد.

استاد حکمت هنرهای دینی با بیان این که تعاریف متعددی از فقه هنر شده است، تعریف مختار از فقه هنر را اینچنین ارائه داد: «قسمتی از فقه که به مباحث و رفتار مخاطبان هنری می‌پردازد که شامل سیاست‌گذاران، دولت و حکومت نیز می‌شود».

وی با تاکید بر رویکردهای موجود نسبت به امکان هنر دینی، ابراز داشت: سه عنوان فقهی در منابع اسلامی وجود دارد که به نحوی نشان‌دهنده این است که فقه به شناخت هنر اسلامی کمک می‌کند. همچنین نسبت به هنر اسلامی در سنت روایی مصادیق فراوانی وجود دارد که با بررسی آنها می‌توان دریافت که فقه ظرفیت قابل توجهی دارد که اجزاء و عناصر اسلامی را بیان می‌کند.

دکتر بهشتی منش با تاکید بر اهمیت فرم و محتوا در هنر دینی بیان کرد که در هنر خاص اسلامی باید از فقه هنر کمک گرفت چرا که اساساً این فقه است که فرم هنری را مشخص می‌سازد. فقه ضابطه‌مندتر از عرفان و کلام اسلامی است چرا که نگاه زیستّ مسلمان را متکفل است. فقه تنها نگاه سلبی ندارد و در عرصه‌های هنری مختلفی دخیل است.

استاد بهشتی منش در یک نتیجه‌گیری فقه هنر را با هنر  اسلامی متناسب دانست چرا که با معانی مطرح شده درباره هنر دینی سازگار است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.