ویژگی‌های هنرمند متعهد مورد واکاوی قرار گرفت.

ویژگی‌های هنرمند متعهد مورد واکاوی قرار گرفت.

هيئت انديشه ورز هنر و رسانه در راستای تبيين هنر دينی، نشست تخصصی بيست و هفتم را با عنوان «هنر دينی: هنر متعهد يا هنرمند متعهد» توسط استاد محترم آقای امیر مهدی حکیمی در تاريخ 28 شهریورماه 1399 برگزار نمود.

در اين نشست كه در سامانه اسكاي روم برگزار شد، آقاي امیر مهدی حکیمی با تبیینی از تعریف هنر، بیان داشتند که تاکنون تعریف مشخصی از هنر ارائه نشده است. وی با طرح این پرسش که آیا هنر متعهد پس از خلق آثار هنری به وجود می‌آید یا پس از آن؟ ابراز داشت: هنر، ترکیبی از فرم و محتوا است و هنرمند به آن‌چه بدان باور دارد، متعهد است.

 استاد و نویسنده عرصه هنر بيان كرد: هنر از جنس جوشش هنری است و این حالت باعث خلق اثر هنری می‌شود و صرفا کوشش‌های هنری تاثیری بسزایی در به وجود آوردن هنر ندارند. به هر اندازه هنرمند به جهان پیرامون خود نگاه کاملی داشته باشد و به کشف حقیقت نائل آید، اثر او نیز زیبا و دینی خواهد شد.

وي با تاکید بر این‌که تمام هنرمندان طبق آن‌چه می‌اندیشند، متعهد به شمار می‌آیند و ایدئولوژی در آثار هنری وجود دارد، بیان داشت: هنرمند با نگاهِ متعهدانه، اثری را خلق می‌کند و همۀ هنرمندان نسبت به آن‌چه خلق می‌کنند متعهدند. هنرمند مسلمان نیز بر اساس نگره‌های دینی که با آن آشنا بوده است، به خلق اثر می­‌پردازد.

آقای حکیمی با نقدی بر آثار هنری ابراز داشت: سفارشی شدن آثار هنری، باعث متعهد شدن آن نمی‌شود؛ بلکه با تربیت هنرمندانی که به مفاهیم دینی متعهد باشند، ناخودآگاه مضامین اثر هنری شکل خواهد گرفت. عدم تناسب فرم و محتوا اثر را بی‌ارزش و نازیبا می‌سازد.

استاد حکیمی در یک نتیجه‌گیری بیان داشتند که هنرمند باید به فرم، بیش از محتوا اهمیت دهد. همچنین باید مسائل نظری هنر دینی مورد واکاوی قرار گیرد تا از این رهگذر هنر از دوگانگی «هنر محض» و «هنر دینی» خارج گردد که این امر می‌تواند توسط هیئت‌ اندیشه‌ورز هنر و رسانه انجام گیرد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.