چگونگی مهندسی افکار عمومی در فضای مجازی تبیین شد.

چگونگی مهندسی افکار عمومی در فشای مجازی تبیین شد.

هيئت انديشه ورز هنر و رسانه در راستاي تبيين هنر دينی و شاخصه­‌های آن، نشست تخصصی بيست و پنجم را با عنوان «شخصی‌سازی در فضای مجازی با رویكرد دينی» توسط استاد محترم حجت الاسلام آقای محمد محمدی در تاريخ 24 مردادماه 1399 برگزار نمود.

در اين نشست كه در سامانه اسكاي روم برگزار شد، آقاي محمد محمدی در اين جلسه به تبيين این مسئله پرداختند که شخصی­‌سازی با رویکرد دینی چه وضعیتی پیدا می­‌کند. وی برای روشن شدن هر چه بیشتر این مسئله، طی مقدمه‌­ای به این سوال پرداختند که نقش رسانه و شبکه‌­های مجازی در زندگی فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی انسان چگونه است؟ وی با بیان این­که سواد رسانه متکفل پاسخ به این سوال شده، بیان کردند: چون یکی از کارکردهای شبکه­‌های اجتماعی شخصی­‌سازی است، این امر سبب شده است تا این شبکه‌ها نقش مهمی در شئون مختلف زندگی انسان ایفا کنند.

استاد و پژوهشگر عرصه فضای مجازی بیان كرد: معنای شخصی­‌سازی این است که یک رایانه برای کاربران متعدد خود، برنامه­‌های متعددی دارد و برای هر یک به صورت مجزّا برنامه داشته و به نوعی آنها را آنالیز می­‌کند. وی بر شمردن مثال­‌هایی، به تبین  این معنا پرداخت و تصریح کرد که امروزه شبکه­‌های اجتماعی از این الگو پیروی می‌­کنند و این مسئله را مهم ارزیابی کردند.

وي با تکیه بر نقش شبکه موتور جستجوگر گوگل و اینستاگرام، اظهار داشت که این شبکه­‌ها بر اساس اهداف و اطلاعاتی که از افراد دارند، مطالب را به کاربران ارائه می­‌دهند و این نشان­‌دهنده این است که اطلاعاتی که به مخاطب می­‌رسد در حوزه­‌های مختلف متفاوت است. این اتفاق بدین معناست که دنیای هر کاربری متفاوت از دیگری است. تفاوت رسانه‌­ای مانند تلویزیون و شبکه­‌های مجازی در این است تلویزیون توانایی ندارد برای تک تک افراد برنامه داشته باشد اما امروزه فضای مجازی این توانایی را دارد که برای یکایک افراد برنامه داشته باشد. نتیجه شخصی‌­سازی این است که هر کسی تصور می‌­کند که در اقیانوس اطلاعات زندگی می­‌کند و حال آن­که در میان حباب­‌های متعددی قرار گرفته است.

بنابراین شخصی سازی در دنیای کنونی به معنای این است که شبکه‌­های اجتماعی با گزینش اطلاعات، به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند نه این­که اهداف کاربران را تامین کنند. این امر تحریف واقعیات را به دنبال دارد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.