رویکرد عاشورایی در هنر عکاسی مورد بررسی قرار گرفت.

هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه معاونت علمی این حوزه، نشست تخصصی هفتاد وسوم را در تاریخ 2 شهریور ۱۴۰۱ با عنوان «عکاسی با رویکرد عاشورایی» توسط استاد محترم جناب آقای سیدابوالقاسم صالحی‌زاده برگزار کرد.
در این نشست مجازی، استاد صالحی‌زاده ضمن طرح سوالات پژوهشی با محوریت جایگاه ایده دینی در عکاسی و نحوه به تصویر کشیدن آن در عکاسی، در ابتدا با به نمایش گذاشتن طرحی از یک پوستر به واکاوی و نقد و بررسی دیدگاه شرکت گنندگان پرداخت. وی با بیان این‌که برای طراحی عکس و پوستر نیاز به شناخت چهار عنصر اصلی: موضوع، جهان بینی عکاس، پیام قابل انتقال و تکنیک هستیم، در ادامه به تشریح این چهار عنصر و معیار اصلی پرداخت و ابراز داشت: برای ارائه عکس عاشورایی باید به موضوع، مضمون و تکنیک عاشورایی آشنا بود. و مهمتر از همه آشنا بودن با نوع جهان بینی عکاس و تصویرگر هستیم. وی در تبیین نظریه خود، به مصادیقی از عکس‌ها و پوسترها اشاره کردند. در ادامه گفت: گفتمان در تضاد شکل می‌گیرد و تضاد یک تکنیک است و نباید تضاد را با تقابل یکی گرفت اگر چه در برخی مصادیق بین آن دو اشتراک وجود دارد.
وی با اشاره به عناصر بصری و اهمیت شناخت آن در طراحی عکس گفت: فهم درست از عناصر بصری به هنرمند کمک می‌کند که تصاویر را درک نماید. همان‌طور که درک حروف در مواجهه با کلمات به مخاطب کمک می‌کند، چنین درکی نیز از اهمیت برخوردار است. وی در تشریح هرچه بیشتر عناصر بصری گفت: نقطه، خط، نور، حرکت و… از عناصر بصری به‌شمار می‌آیند که در خلق عکس هنری بسیار مهم هستند.


صالحی‌زاده در ادامه به بیان اصل موضوع مورد بحث خود یعنی ایده دینی در عکاسی پرداخت و گفت: برای اینکه اثری صحیح و درست باشد علاوه بر چهار عنصر مطرح شده باید در آن ایده نیز وجود داشته باشد. بین ایده و این چهار عنصر ارتباط مستقیم برقرار است و جهان‌بینی هنرمند سازندۀ ایدۀ اوست. نوشته‌ها، رنگ‌ها، نور و دیگر اجزای یک عکس با مخاطب در صورتی سخن می‌گویند و تأثیر دارند که هم افق با ایده مؤلف و عکاس باشد. ایشان ایده را تعریف کرد و گفت: ایده همیشه به‌صورت جمله بیان می شود مثلاً دروغگویی همیشه کار بدی است. سپس وی به انواع ایده‌ها: ایده اصلی یا ناظر، ایده داستانی و ایده روایی پرداخت. در ادامه ایشان تفاوت بین موضوع و تم با ایده را بیان فرمود و در انتهای جلسه به پرسش‌های حاضرین جواب دادند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.