هنر دينی و ارتباط آن با رسانه بررسی شد.

سی و نهمین نشست تخصصی محاکات برگزار شد.

هيئت انديشه‌ورز هنر و رسانه در راستاي تبيين هنر ديني و ارتباط آن با رسانه، نشست تخصصي سی ‌و نهم را با عنوان «ارتباط هنر دینی با حوزه رسانه» توسط استاد محترم آقای دکتر سید محمدمهدی موسوی مهر در تاريخ 11 اسفندماه 1399 برگزار نمود.

در اين نشست كه در سامانه اسكاي روم برگزار شد، دکتر سید محمدمهدی موسوی مهر ضمن ابراز خرسندی از ورود حوزه علمیه خراسان به عرصۀ هنر و رسانه، سه گانۀ دین، هنر و رسانه را سه ضلع مثلثی دانست که هرکدام در دنیای کنونی شرایط جدیدی را برای انسان رقم زده‌اند و پرداختن به آن از ضروریات می‌باشد. وی پرداختن به سه حوزه یاد شده را از مطالعات بین رشته‌ای دانست که مطالعه و بررسی یکی از آنها به صورت مجزا ما را از شناخت دیگری بی‌نیاز نمی‌سازد.

استاد دانشگاه ضمن اشاره به دو نگاه عمده به هنر دینی یعنی نگاه سنتی (شرقی) و اروپایی (غربی)، به ارایه تعریفی از هنر دینی پرداخت و آن را این‌گونه تعریف کرد: «مجموعه‌ای از ارزش‌ها که به منشأ قدسی و الهی رهنمون می‌سازند». وی ویژگی‌های مهم هنر دینی (هنر سنتی و شرقی) را چنین برشمرد: 1. توجه به منشأ قدسی و الهی 2. کاربردی بودن و توجه به ضرورت‌های زندگی بشر 3. توجه به مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن.

دکتر موسوی مهر با اشاره به هنر غربی، به سه ویژگی مهم آن اشاره کرد و گفت: در هنر غربی منشأ و مبدأ هنر نادیده گرفته می‌شود و آنها آغاز همه چیز از جمله هنر را اروپا و یونان می‌دانند. این ویژگی نشان‌دهنده تبختر و تکبر آنهاست. منشأ پوزیتیویستی برای موضوعات قایل هستند و در نهایت ارزیابی سکولاری را به عنوان استاندارد در هنر معرفی می‌کنند.

رئیس دانشکده دین ورسانه قم بخش سوم بحث خود را با ارتباط‌دهی دو نظریه یاد شده (شرقی و غربی) با هنر دینی ادامه داد و بیان داشت: هنر با ویژگی‌های یاد شده بناست دین را به شکل رسانه‌ای شده ارایه کند. این امر کار دشواری است. برای پیوند هنر دینی با رسانه باید تلاش‌های گسترده‌ای انجام گیرد.

استاد موسوی مهر با بیان این‌که برای تأثیر هنر باید از هنر دینی استفاده کرد، لازمه انجام این کار را در سه چیز دانست و گفت: ابتدا باید هنر دینی را شناخت، سپس رسانه را فهمید و در نهایت ویژگی‌های این دو را شناخت. بر این اساس، هر چیزی دینی به شمار نمی‌آید. اگر شناخت درستی به وجود نیاید، رسانه می‌تواند ابزاری در ایجاد شبهات گردد.

به عنوان نتیجه‌گیری باید گفت: در دنیای رسانه‌ای، اجبار رسانه‌ای وجود دارد. باید با شناخت تحولات و درک شرایط، برای رسانه، کارکرد دینی ایجاد کرد، چرا که رسانه‌ها در کار دینی تغییر و تحول ایجاد می‌کنند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.