نشست اول جهت تبیین الزامات مقاله‌نویسی پژوهش در هنر برگزار شد.

نشست اول جهت تبیین الزامات مقاله‌نویسی پژوهش در هنر برگزار شد.

هيئت انديشه‌ورز هنر و رسانه در راستاي تبیین الزامات پژوهشی به مناسبت هفته پژوهش، نشست تخصصي سی و چهام را با عنوان «مهمترین الزامات مقاله‌نویسی پژوهشی در هنر» توسط استاد محترم جناب آقای دکتر مهدی امینی برگزار نمود.

در اين نشست كه در سامانه اسكاي روم برگزار شد، دکتر مهدی امینی ضمن اشاره به اهمیت و ضروت مقاله‌نویسی پژوهشی خصوصا در زمینه هنر، به روش‌های پژوهش در هنر پرداخت. وی بالابردن تعداد انتخاب و شانس برای انتشار مقاله در نشریات معتبر را یکی از مزیت‌های استفاده از روش‌های کمی و کیفی بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها دانست. در همین راستا استفاده از سامانه نشریات وزارت علوم و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را جهت تشخیص عناوین و تعداد مجلات معتبر در حوزه هنر لازم دانستند.

استاد امینی یکی از الزامات مقاله‌نویسی پژوهشی را هدف‌گذاری دانست و نیاز پژوهشگر و معیارهای نیازسنجی را در هدف‌گذاری ضروری خواند. وی در همین راستا «نوع استفاده پژوهشگر از مقاله چاپ شده (پذیرش در مقطع دکتری، دوره دکتری، دفاع از رساله دکتری و جذب هیئت علمی) با گزینش نشریه معتبر» و «ایده‌پردازی و جهت‌دهی موضوع و مسئله مقاله به حوزه میان‌رشته‌ای» را از الزامات هدف‌مند کردن مقاله‌نویسی پژوهشی معرفی کرد.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: چکیده مقاله معرّف آن است و باید در نوشتن چکیده بسیار دقت کرده و نکات پژوهشی را در ساختار آن رعایت نمود. بر همین اساس است که بررسی چکیده، زوایای کل مقاله را برای بررسی تمام آن نمایان می‌سازد. چکیده باید شامل بیان هدف، طرح مسئله، روش، یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش باشد.

دکتر امینی یکی از الزامات مقاله‌نویسی را رعایت ضوابط و آئین‌نامه پذیرش مقالات در نشریات دانست و با معرفی نمونه‌هایی از مقالات چاپ شده در نشریات مختلف، به بررسی شرایط مقاله‌نویسی بر اساس چارچوب علمی نشریات پرداخت و در پایان به پرسش‌های حاضران در جلسه پاسخ داد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.