ضرورت فراگیری زیست مجازی و مهارت سواد رسانه مورد تبیین قرار گرفت.

هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه ی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، نشست تخصصی هفتاد و هشتم را در تاریخ 8 آذر ۱۴۰۱ با عنوان «فضای مجازی و اهمیت سواد رسانه» توسط استاد محترم جناب حجت الاسلام محمد ابویسانی برگزار کرد.
در این نشست که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، حجت الاسلام ابویسانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ضرورت و اهمیت مهارت سواد رسانه و زیست مجازی، فراگیری مباحث سواد رسانه را از ملزومات استفاده از فضای مجازی و رسانه دانست. وی در همین راستا بر اهمیت طرح مباحث سواد رسانه در حوزه‌های علمیه نیز تاکید کرد و گفت: امروز عصر رسانه است و در عصر رسانه، باید سواد رسانه داشت! لذا بدون مهارت لازم در استفاده از ابزار رسانه‌، مخاطب، دچار مصرف زدگی و بیش مصرفی رسانه و شاید جزئی از تلفات این عرصه عرصه خواهد شد!
ابویسانی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری، «انفعال» را بدترین مدل تعامل در فضای مجازی دانست و با اشاره به اهمیت فراگیری مباحث سواد رسانه، در ادامه به رسالت حوزویان در این راستا و به راه‌های برون رفت از این انفعال اشاره کرد. وی «رسانه» را پدیدۀ مهاجم خواند که زمین بازیِ آن در دست دشمن است، اما در عین حال نمی‌توان آن را کنار گذاشت و حذف کرد!
ایشان از مصادیق انفعال در تعامل با این عرصه را رسانه هراسی و رسانه پرستی دانست و رویکرد آموزش مهارت های سواد رسانه و زیست مجازی را به‌عنوان بهترین راهکار و راه حل در برون رفت از این دو مصداق انفعال نام برد.
وی با اشاره به آیه 122 سوره توبه، غایت طلبگی و رسالت اصلیِ روحانیون را انذار و هدایت مخاطبین خود دانست و اولین راه برون رفت از انفعال را هدایت و آگاه‌سازی برشمرد. آقای ابویسانی مطالبات بی‌شمار از روحانیون در شرایط کنونی را مؤیدی بر این ادعا خواند.
حجت الاسلام ابویسانی فراگیری مهارت‌های رسانه و در کنار آن، داشتن تقوا را از لوازم آگاهی‌بخشی به جامعه دانست و در این باره گفت: تقوا در معنای درستِ آن، یعنی اینکه طلبه و روحانی تجهیز لازم را کسب کند و با حضور در منطقه آلوده به دستگیری ِ آلودگان بپردازد و از آنجا که سنگر اصلی تبیین و تبلیغ امروز عرصه‌ی مجازی‌ست، طلبه بدون این تجهیز و مهارت، نه تنها قدرت اینکار را نخواهد داشت؛ بلکه خودِ او در خطر آسیب قرار خواهد گرفت! این معنا، تقوای اجتماعی در فعالیت رسانه‌ایِ درست، مفید و اثرگذار را روشن می‌سازد. وی همچنین دغدغه‌مندی در راستای آگاهی مردم را از لوازم این کار دانست.
مدرس مهارت‌های سواد رسانه، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مؤلفه‌های بین المللی در بهره‌مندی از فضای مجازی، استفاده بیش از سه ساعت از فضای مجازی در طول روز را ورود به مسیر اعتیاد به این فضا دانست و به صدمات ناشی از آن اشاره کرد و بیان داشت که «همین نکته، ضرورت تقویت و لزوم برگزاری کارگاه های فراگیرِ سواد رسانه در متن جامعه را بیش از پیش اثبات می‌کند».
آقای ابویسانی یکی دیگر از آثار انفعال در فضای مجازی و نداشتن سواد رسانه را «شایعه‌پذیری» دانست و با اشاره به آثار این امر، تغییر ذائقه و جنون رفتاری در برخی نوجوان‌ها و جوان‌ها را از آثار آن معرفی کرد.
وی با معرفی کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» به ضرورت فراگیری مبانی انقلاب اسلامی و مبنایِ ضرورت تشکیل نظام اسلامی در عصر غیبت براساس این کتاب اشاره کرد و فعالیت برای تبیین و روشنگریِ این حقایق در متنِ جامعه را وظیفه‌ی اصلی روحانیون و مبلغین دانست و عرصه و میدان رسانه را جدی ترین عرصه‌ی این مبارزه برشمرد.
حجت الاسلام ابویسانی در یک جمع‌بندی ابراز داشت: آموزش مهارت رسانه، زمینه‌های متنوعی همچون سینما، فیلم، رسانه‌های مکتوب و… را شامل می‌شود که مهارت سواد رسانه، مدیریت درست در استفاده و بهره وریِ آگاهانه از این عرصه‌ها را آموزش می‌دهد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.