لزوم درونی‌سازی ایده‌های دینی (عاشورایی) در فیلم و سینما بررسی شد.

هيئت انديشه‌ورز هنر و رسانه معاونت علمی این حوزه، نشست تخصصی شصت و نهم را در تاریخ 22 مرداد 1401 با عنوان «درونی‌سازی ایده‌های دینی (عاشورایی) در فیلم» توسط استاد محترم جناب آقای سید ابوالقاسم صالحی‌زاده برگزار کرد.
در این نشست که در حسینیه هنر برگزار شد، استاد صالحی‌زاده ضمن آسیب‌شناسی سینمای ایران به ناتوانی درونی‌سازی ایده‌های دینی و همچنین نبود تخصص سینمایی لازم در برخی از نیروهای انقلابی اشاره کرد و ابراز داشت: دغدغه فعالیت‌های سینمایی در میان نیروهای انقلابی وجود دارد، اما برخی از آنها از تخصص لازم برخوردار نیستند. وی راهکارهایی را برای جبران این ضعف بیان کردند.
مهندس صالحی‌زاده ضمن واکاوی آسیب‌های موجود در خلق ایده‌های دینی، نمونه‌هایی از آثار سینمایی و سریال‌های صدا و سیما را مورد استناد قرار داد. وی دراین‌باره گفت: اگر فیلمی بخواهد در عرصه عاشورا جزو آثار فاخر قرار بگیرد، باید ایده عاشورا و واقعیت آن درونی‌سازی شود.
در ادامه استاد صالحی‌زاده به مفهوم و معنای درونی سازی اشاره کرد و عناصر مقوم و اصلی برای درونی سازی را بیان کردند. سپس با اشاره به نمونه‌های سینمایی، به مشکلات موجود در درونی سازی ایده‌های دینی پرداختند. وی همچنین ضمن انتقاد از صدا و سینما در ناتوانی از درونی‌سازی ایده‌هایی مانند شهادت، عفت، صداقت، حجاب، نقش محوری مسجد و …، راهکارهایی را برای برون رفت از این معضل بیان کرد.
در انتهای جلسه نیز نمونه‌هایی از آثار سینمایی که موفق به درونی سازی ایده‌های دینی شده‌اند، توسط استاد به نمایش گذاشته شد.
شایان ذکر است که این نشست تخصصی با همکاری حسینه هنر مشهد واقع در چهارطبقه، شهید مدرس 4، برگزار شد و حاضرین در پایان سوالات خود را با استاد صالحی‌زاده مطرح کردند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.