مراسم افتتاحیه دومین دوره تربیت پژوهشگر هنر و رسانه برگزار گردید.

مراسم افتتاحیه دوره تربیت پژوهشگر هنر و رسانه با حضور معاون محترم علمی حوزه علمیه خراسان برگزار گردید.

در این مراسم که با قرائت قرآن توسط حجت الاسلام استاد یعقوبی شروع شد، کلیپ معرفی هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه نیز پخش گردید. در ادامه دکتر جواد امین خندقی مدیر هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه ضمن خیر مقدم به مهمانان و پژوهشگران طی سخنانی به اهمیت فراگیری هنر و ضرورت برگزاری دوره تربیت پژوهشگر اشاره کرد و ضمن بیان خلل‌های موجود در جامعه اسلامی ایران از نظر مبانی بر ضرورت حضور طلاب و روحانیون در عرصه هنر و رسانه به ویژه زمینه پژوهشگری تاکید کردند.

در ادامه پس از پخش نماهنگی از بیانات مقام معظم رهبری در اهمیت هنر و رسانه، حجت الاسلام و المسلمین حسین کندری به عنوان سخنران ویژه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. وی هنر را ابزار مهمی در پیش‌برد اهداف دینی دانست و گفت: هنر همچون کالبد و فرمی برای انتقال مفاهیم می باشد ، لذا هنرمند برای انتقال مفاهیم از تک تک واژگان بهره می‌برد. وی با اشاره به نقشه‌های دشمن در زائل کردن محتوای ارزشی از آثار هنری، وجود افرادی که معیارهای ارزشی و دینی را مشخص کنند را لازم و ضروری دانست.

حجت الاسلام کندری با اشاره به لزوم محتوای خوب در آثار هنری بر ضرورت تربیت طلابی که معیارها را فراگیرند، تأکید کرد. وی با اشاره به جهاد تبیین و لزوم به خدمت‌گیری هنر در این عرصه گفت: اگر هنر در خدمت دین قرار گیرد، می‌توان با آن مفاهیم دینی را به خوبی انتقال داد. از سوی دیگر هنر برای ماندگاری خود نیز به محتوای دینی نیاز دارد. از این حیث هنر و دین هر دو محتاج یکدیگر هستند.

آقای کندری در ادامه افزود: با تمام تلاش‌هایی که در تولید آثار هنری اتفاق افتاده است، اما به دلیل پیچیدگی هنر و نیز نداشتن علم کافی در این عرصه، تعریف دقیقی از هنر اتفاق نیافتاده است. وی با اشاره به تلاش‌های شهید آوینی در عرصه هنر گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت‌های تحولی عظیمی در عرصۀ هنر اتفاق افتاده است، اما با نقطۀ آرمانی فاصله داریم. وی با اشاره به تمثیلات موجود در آیات و روایات، انتقال مفاهیم به صورت زیبا را از اهداف دین دانست. براین اساس پژوهشگر عرصه هنر و رسانه خود باید شاگرد مکتب عمیقی باشد؛ چرا که آشنا نبودن با معیارها ما را از اهداف دینی دور می‌سازد. وی در همین راستا افزود: تولید آثار هنری برای طلاب ضروری نیست، بلکه باید معیارهای تولید اثر هنری را فراگیرد و آن‌ها را مشخص سازد.

در بخش پایانی مراسم آقای علی محمدپور به گزارشی از روند ثبت نام و مصاحبه از طلاب و پژوهشگران پرداخت و گفت: با جلسات متعددی که با اساتید و پژوهشگران دوره پیشین برگزار کردیم، به آسیب‌شناسی دوره قبل پرداختیم و هدف خود را از برگزاری دوره جدید استفاد حداکثری طلاب و راه‌گشایی مسیر پژوهش در زمینه هنر و رسانه قرار دادیم. در ادامه وی افزود: 30سرفصل برای این دوره در دو مقطع عمومی و تخصصی (تکمیلی) تعریف کردیم که درصدد هستیم تا ذهن نقاد و پژوهشگر برای مخاطب ایجاد شود. وی در پایان به امتیازهای دیگر دوره از جمله بهره‌مندی از اساتید مجرب و توانمند اشاره کرد.
دوره تربیت پژوهشگر به همت هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان به صورت رسمی اولین هفته از کلاس‌های خود را از ابتدای مردادماه آغاز خواهد کرد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.