حلقه وصل معرفت و رسانه از دریای معارف قرآن کریم استخراج شد.

حلقه وصل معرفت و رسانه از دریای معارف قرآن کریم استخراج شد.

هيئت انديشه ورز هنر و رسانه در راستای تبيين هنر دينی، نشست تخصصی بيست و چهارم را با عنوان «تاملی بر پیوند معرفت و رسانه در قرآن کریم» توسط استاد محترم جناب آقای دكتر بهزاد حسن نژاد در تاريخ 14 تيرماه ماه 1399 برگزار نمود.

در اين نشست كه در سامانه اسكای روم برگزار شد، آقاي دكتر حسن نژاد در اين جلسه به تبيين واژه معرفت  پرداخته و هرم رسیدن به معرفت را ترسیم نمودند و ترکیب داده­‌ها و اجزای مختلف را در دست­یابی به دانش، مهم برشمردند. ایشان قرآن را گنجینه معرفت لایزالی دانستند که علوم دیگر باید به این گنج دست یابند. هر یک از واژگان قرآن نیز داده­‌هایی است که با کنار هم قرار گرفتن انسان را به معرفت رهنمون می­‌سازند.

استاد و پژوهشگر عرصه رسانه تصريح كرد: بحث معرفت و رسانه در قرآن از مباحث جدیدی است که با طرح آن باید مسیر تازه­‌ای را در حوزه پژوهش رسانه باز نمود. وی با برشمردن آیات متعددی، به اشارات قرآن از معرفت پرداختند. ایشان در ادامه بیان داشتند «که خداوند متعال راه­‌ها و ابزارهایی را برای رسیدن به معارف و علم الیقین برای انسان در قرآن معرفی کرده است. دو ابزار عمده­ای که در قرآن از آنها یاد شده است؛ حواس پنج­گانه­ (سمع و بصر) و یا فواد است که از این دو به رسانه و وسیله ارتباط یاد می‌­شود».

وي در تبیین این دو وسیله ارتباطی؛ حواس پنج­گانه را تعقل و تفکر و فواد را رسانه­‌ای دانستند که با دریافت پیام­‌ها و پردازش آن­ها و در کنار آن، با تکرار و تذکیه­‌ی آنها به باور تبدیل می­‌کند. فواد، نگره رسانه‌­ای است و همان باورهایی است که بر اساس آنها خداوند از انسان سوال خواهد کرد. در واقع خداوند دو سیستم شناخت برای انسان در جهت رسیدن به معرفت قرار داده است.

دکتر حسن نژاد با تکیه بر اهمیت «فواد» تاکید کردند؛ تا انسان به باور(فواد) نرسد، نمی­‌تواند به بینش و خرد (معرفت) دست یابد. بر این اساس امروزه باید در مورد اینکه رسانه چه نقشی در میان دین­داران در ایجاد باور ایفا می­‌کند، تحقیق نمود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.