هيئت انديشه ورز هنر و رسانه در ادامه آشنا كردن علاقمندان و طلاب گرامی به مباحث تخصصی هنر ورسانه، نشست 21 را با عنوان «نسبت هنرهای دینی و بازیهای رایانهای » توسط استاد محترم آقای دكتر علی رازی زاده در تاريخ 20 خردادماه 1399 برگزار نمود.
اين نشست در شرايط پيش آمده به صورت غيرحضوری و در سامانه اسكای روم برگزار شد، دکتر رازی زاده ابتدا در تبیین «هنر دینی» و ارتباط آن با بازیهای رایانهای، هنر اسلامی را شاخهای از هنر دینی دانسته و تبیین آن را موجب تبیین هنر دینی میدانند و معتقدند که ابتدا باید به هنر دینی پرداخت؛ زیرا نوع رویکردی که در باب هنر دینی مورد پذیرش واقع میشود، مسیر تبیین بازی رایانهای دینی را مشخص مینماید.
وی با طرح این پرسش که آیا هر اثری را که در مرزهای اسلامی خلق شود، میتوان بهعنوان یکی از مصادیق هنر اسلامی معرفی کرد؟ با بررسی نظرات حول این بحث به چهار ویژگی سنت اشاره کردند و هنر اسلامی را بیان صوری سنت وحیانی اسلامی میدانند که این بیان صوری همچون کتاب مقدس منشأ الهی داشته، از آسمان بر جان هنرمند فرود میآید.
پس از تبیین هنر دینی، وی در بررسی چگونگی ارایه یک بازی رایانهای دینی اولین نکتهای که خالق بازی رایانهای باید مورد توجه قرار دهد را شناخت و درک دقیق و کامل از هنر – رسانۀ بازی رایانهای دانستند. به طوری که امروزه، عرصه مطالعات بازیهای رایانهای بهعنوان یک علم و دانش، با رشدی سریع از گستردگی بالایی برخوردار گشته و به شاخههای متعددی تقسیم شده است.
اگر شناخت دقیق و با جزئیات محتوایی را که قرار است در قالب بازی رایانهای ارایه شود، به ساعتها پژوهش، بررسی و مشورت با متخصصان آن موضوع نیازمند است به بررسی چگونگی ارایه یک بازی رایانهای دینی همانطور که هنر به دینی و قدسی تقسیم میشود، میتوان بازی رایانهای را (به عنوان شاخهای از هنر) به دینی و قدسی تقسیم نمود. ایشان در یک نتیجه گیری از بحث گقتند: بازی رایانهای دینی همان بازی رایانهای قدسی است، با این تفاوت که قالب انتخاب شده برای ارایه، منتج از نص صریح آموزههای دینی نیست؛ از اینرو، بازی رایانهای دینی، همان بازی است که توسط هنرمند دیندار و براساس آموزههای دینی برآمده از قرآن و سنت ارایه شده باشد. خلق بازی رایانهای دینی نیازمند توجه به مقدماتی است که از جمله آنها میتوان به شناخت صحیح بازی رایانهای، درک درست از محتوای انتخاب شده برای عرضه در چارچوب بازی رایانهای و برقراری یک ارتباط مناسب میان سبک انتخابی و محتوا اشاره کرد. در کنار هم قرار گرفتن این موارد زمینه را برای تولید یک بازی رایانهای دینی فراهم میکند که از امکان خلق تجربهای معنوی برای کاربر برخوردار باشد.