عکاسی و فلسفه: مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی

معرفی کتاب:عکاسی و فلسفه: مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی
چکــیده: کتاب «عکاسی و فلسفه؛ مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی» مجموعه‌ای از مقاله‌های مهم دوران ما است که به عکاسی در دوران اخیر می‌پردازند؛ عکاسی در زمانه وفور دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های موبایل که می‌توانند در لحظه ارتباط تصویری که ثبت می‌کنند را با آن‌چه ثبت کرده‌اند، قطع کنند و در عین حال در لحظه امکان تکثیر شدن دارند.
کتاب «عکاسی و فلسفه؛ مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی» نوشته اسکات والدن، با نگریستن به این هنر در اکنون و در جریان قرن بیست‌ویکمی، سعی دارد از نو به رابطه همواره ناپایدار حقیقت و دروغ در عکاسی بپردازد. این کتاب راهی است برای بازشناسی و بازتعریف عکس و عکاسی و نسبتی که در دوران دیجیتال با دیگر هنرهای تصویری پیدا کرده است.
نظریه‌پردازان مختلف از قرن ۱۹ تا پیش از شکل‌گیری عکاسی دیجیتال، درباره عکس‌ها و عکاسی به‌گونه‌ای می‌اندیشیدند که نمی‌شد تأکید بر وجه رئالیستی و سندیت تاریخی را به این راحتی‌ها از آن‌ها زدود. بنیامین، کراکوئر، بازن، فلوسر، بارت، سانتاگ و برخی دیگر عموماً سعی در کنکاش عکس‌ها در مقام یکی از جلوه‌هایی از واقعیت داشتند که تا پیش از ظهور و اختراع عکاسی، چنین ابزار قابل استنادی وجود نداشته است. حتی فیلم آگراندیسمان ساخته میکل‌آنجلو آنتونیونی نیز مسئله‌اش بر سر انکار حقیقت عکاسانه نیست، بلکه مسئله تراکم و تکثر حقیقت در ثبت و ضبط یک تصویر است. اما همه این بحث‌ها با ورود عکاسی دیجیتال و توان فوری مخدوش کردن حقیقت، با چالش بزرگی روبه‌رو شده‌اند که دیگر نه بحث واقعیت موجود در قاب، بلکه وجود نداشتن آن است! اینکه چه‌طور یک عکس از یک وضعیت، دیگر عکسی از آن وضعیت نیست، اغتشاشی در تصور ما از عکاسی به مثابه هنر ثبت واقعیت است.

مؤلف: اسکات والدن
مترجم: محمدمهدی امیرخانلو
ناشر: هنوز
تاریخ نشر: 1400
چاپ اول

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.