موضوع: نسبت هنر دینی و بازی رایانهای؛ چیستی و چگونگی
دوفصلنامه مطالعات هنر و رسانه: دوره ۱، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۸، صفحه ۱۱۹-۱۴۲.
نویسنده: علی رازیزاده۱
۱ دانش آموختۀ سطح دو حوزه و دکترای حکمت هنرهای دینی
چکیده:
امروزه بازیهای رایانهای، بهمثابۀ یک هنر_رسانه، از ظرفیت عظیمی برای ارائه محتوایی برآمده از باورها و آموزههای مقبول و پذیرفته شده از سوی سازندگان بازیهای رایانهای، بهمنظور ارتقای نگرش مذهبی، افزایش اطلاعات دینی و حتی امکان خلق یک تجربه معنوی برای کاربران خود برخوردار گشته است. این امکان میتواند با توجه ویژه به خصوصیات منحصربهفرد بازیهای رایانهای و با استفاده از ویژگیهایی که در خلق هنر دینی تبیین شده است، به مرز فعلیت رسیده، درنهایت منجر به خلق یک بازی رایانهای دینی شود. بدین منظور، پژوهش حاضر تلاش میکند به پرسش از امکان خلق یک بازی رایانهای دینی پاسخ دهد. برای این هدف، این پژوهش تلاش میکند ضمن مفهومشناسی بازیهای رایانهای، با کاربست مبانی نظری موجود در عرصۀ هنر دینی، بهویژه هنر اسلامی، و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، امکان خلق بازی رایانهای دینی را صرفاً از حیث نظری مورد بحث قرار دهد. مهمترین دستاورد پژوهش حاضر نیز اثبات موضوع از طریق تبیین چگونگی برقراری یک ارتباط مناسب و معناساز میان فرم و قالب بازی رایانهای، با محتوای برآمده از آموزههای مذهبی در خلق یک بازی رایانهای دینی است.
کلیدواژهها: مطالعات بازیهای رایانهای، هنر دینی، رویکرد تاریخینگری، رویکرد سنتگرایان، بازی رایانهای دینی
لینک دریافت مقاله: